Saturday, October 24, 2009

I am Flying...!!!


Really Flying... from Rash on Vimeo.

Menyelongkar kembali arkib tape-tape mini-DV yang terperap sekian dalam laci, kami terjumpa satu tape yang tertulis 'Alor Gajah Fly' di bahagian tajuknya. Ingatan terus kembali sekitar 2-3 tahun lepas dimana terdapat satu tugasan sekitar Alor Gajah. Tugasan tersebut memerlukan kami untuk membuat shooting dari udara menaiki pesawat kecil dipanggil "microlight". Sesungguhnya itulah pengalaman shooting yang paling menyeronokkan... pertama kali menaiki 'microlight' yang sangat kecil.. dua tempat duduk tanpa lantai. Langsung pandang terus ke bawah. Enjin dan kipasnya berada betul-betul di belakang kepala... jadi bayangkanlah betapa bising bunyinya sepanjang penerbangan.



Kami pun hairan bagaimana terus boleh membuat keputusan untuk terbang tanpa berfikir panjang. Tanpa sebarang aspek keselamatan selain dari talipinggang yang mengikat pinggang ke tempat duduk... kami boleh terbang dari Batu Berendam ke Pantai Kuala Linggi dalam keadaan angin yang agak kuat. Shooting menggunakan Canon XL1s yang agak berat dengan diikat hanya satu tali ke palang microlight.

Dalam berjalanan balik dari Kuala Linggi kami terpaksa mendarat di A-Famosa Resort disebabkan angin yang semakin kencang... dan balik ke Batu Berendam melalui jalanraya. Memang pengalaman yang mengujakan... Setelah itu kami mula dijangkiti "sindrom terbang" yang membawa kepada beberapa kali penerbangan berikutnya....

2 comments:

  1. CEO xmarah ke time tue...?hehehehe...

    ReplyDelete
  2. CEO..?? ooo CEO tu... dia pon usha2 nak naik gak sebenarnye... tapi tak tahan gayat...

    ReplyDelete